עז א-דין אל-קסאם

מתוך איןציקלופדיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לוגו עז א-דין אל-קסאם

גדודי עז א-דין אל-קסאם או בשמם הוירטואוזי עז עדין על קסאם הוא צוות בידור פלסטיני, חלק מתנועת השלום חמאס. הצוות הוקם על ידי הפעלולן ושחקן הקולנוע הערבי שייח' אחמד יאסין ומספר בדרנים נוספים ב1991 והוא כולל מספר מחלקות, כגון מחלקת שירה וקליפים (כולל סטנד-אפ), מחלקת טלוויזיה חינוכית, צילום סרטים תיעודיים, אגף בובות ותחפושות, מחלקת זיקוקים ואש חיה, מופעי חיות ועוד.

הקמת הארגון

מתעמל של חמאס במופע רחוב. קפיצה דרך חישוק בוער היא חלק ממסורת של קרקס קלאסי.

הפעלולן ומתעמל הידוע אחמד יאסין נולד בכפר ג'ורה, ולא ידע לסתום תג'ורה. בשנת 1952 בעת שביצע עמידת ראש על חוף הים בעזה, נפל על גבו ושבר את המפרקת בגלל הכיבוש. בהמשך שייח' אחמד יאסין הצטלם בטרילוגיית שר הטבעות בתפקיד סרומן. אבל כל זה לא קשור להקמת הארגון.

הארגון הוקם ב1991 על מנת לבדר את אוכלוסיית פלסטין על ידי חמאס, אירגון זכויות אדם ידוע במזרח התיכון. הארגון בראשיתו היה ארגון צדקה שאסף תרומות לצורך ילדים רעבים וכלל בעיקר ליצנים עם איפור כבד וזקנים מצחיקים. באותם השנים בלט במיוחד מוחמד אבו טיר שהתפרסם בזקן כתום וחמוד. הילדים נקרעו מצחוק עוד לפני שהוא נכנס לחדר וצעק "אללה אכבר". התקציב היה דל עקב מיעוט כשרונות צעירים ולכן הצוות ביקש תרומת תחפושות ממדינות ערב הסוכמות.

מדינות ערב לא חיבבו מדי את סגנון ההומור הפלסטיני מכיוון שהליריקה של משורריהם היתה לא הרמונית מספיק ועקב כך שבכל ההצגות שלושת האחדויות לא נשמרו. המדינה היחידה שהסכימה לתרום תחפושות היתה אירן, אבל רק את התחפושות הזולות ביותר של צבי הנינג'ה.

באופן אירוני תחפושות אלו זכו לפופולריות מטורפת באזורי יהודה שומרון ורצועת עזה והפכו את עז א-דין אל-קסאם לאחד הצוותים הפופולריים במזרח התיכון. התחפושות זכו לשדרוגים וזיופים שונים וכיום ניתן למצוא סוגי צבי נינג'ה רבים בעזה, גם מחוץ למופעים רשמיים.

בעקבות עליה בפופולריות, הארגון הלך והתרחב. ההכשרה שעוברים פעלולני הארגון כוללת שירה, הלחנת מוזיקה מזרחית, הליכה על חבל, שימוש באש חיה ובעלי חיים (בעיקר חמורים, כבשים ועזים), זיקוקים ופירוטכניקה אחרת. מופעי רחוב של עז א-דין אל-קסאם כוללים מופעים מקרקס קלאסי, כדוגמת מחול וקפיצה דרך חישוקים בוערים.

מופע מחול של עז א-דין אל-קסאם

בנוסף, צוות הבידור מפעיל קייטנות קיץ לילדים בהם חונכים צעירים מחפשים כשרונות עתידיים. הקייטנות כוללים שעשועים רבים כמו משחק בפירוטכניקה, קפיצה בתוך צמיגים, סדנת יידוי אבנים וכדו'. הילדים עוברים גם סדרות חינוך רבות ומגוונות ורוכשים בריאות והשכלה מחמאס.

פעילות האירגון

התחפושת המסורתית של צבי הנינג'ה כפי שהיא מוכרת בפלסטין

האירגון פעיל במספר מישורים שכוללים כאמור מופעי רחוב בהם סטנד-אפיסטים מעז א-דין אל-קסאם מארגנים קהל גדול של פלסטינים ונואמים מולם בלבוש צבי נינג'ה מסורתי. מופעים אלו זוכים לפופולריות רבה ואהדה.

בנוסף למופעי רחוב, הצוות מפורסם באגף הפועל בבתי החולים בעזה ובתים פרטיים (בעיקר מסיבת רווקות). המופיעים לרוב לבושים בתחפושות מזוהות ומוכרות.

בנוסף יודעים מספר ענפים:

ענף הטלוויזיה החינוכית

חמאס מפעיל תוכנית טלוויזיה לילדים, בהם הילדים נחשפים לתכנים מעיינים ומרתקים שמלמדים אותם לגבי החיים האמתיים והצורך למצוא את מקומם. אותו הענף גם מפעיל אגף חדשות אמין, שידוע בין היתר במחלקת הסרטים התיעודיים. קריינים רבים לבושים בתחפושת של צבים, כחלק מהמסורת.

מחלקת סרטים תיעודיים

מטרתה המרכזית של מחלקה זו הוא לשקף את המציאות ביהודה, שומרון ורצועת עזה. המחלקה כוללת מספר שחקנים מצומצם שעקב בעיות תקציב נאלצים לפעמים לשחק מספר תפקידים שונים באותו הסרט. הצילומים לרוב נעשים במצלמות של טלפון או מצלמות ביתיות זולות על מנת לשקף יותר את המציאות. העריכה לעומת זאת נעשית באולפן עם תוכנות מקצועיות, כדוגמת Power Point. הנושאים המרכזיים של הסרטים הם אמבולנסים, פצועים ונושאים הומניטריים דומים. המחלקה ידועה בשם פאליווד (‎Pallywood).

מחלקת קליפים ושירה

אחת התחפשות המעניינות של עז א-דין אל-קסאם. חלק טוענים שמדובר בביג פוט וחלק שזו הגרסה הערבית של צ'ובקה ממלחמת הכוכבים. צולם במופע רחוב בעזה ביום חג.

גם מחלקה זו שייכת לענף הטלוויזיה החינוכית. המחלקה מתמחה בעיקר בשירה מזרחית מקפיצה שהופכת ללהיטים במזרח התיכון. לדוגמה הסינגל תקוף, תעשה ביגועים הפך ללהיט החם של קיץ 2014. בנוסף לקליפים עם שחקנים חיים ישנו צוות אנימציה ‏[1][2] שזוכה לפופולריות לא קטנה.

ענף הפירוטכניקה

זהו אחד הענפים המפורסמים ביותר של עז א-דין אל-קסאם. הענף משגר רקטות עם זיקוקים ביום ובלילה לצורך בידור. רקטות רבות הם תוצרת בית והוראות הכנתם נשמרים בסוד רב. בנוסף אנשי ענף הפירוטכניקה רבים נושאים על גופם חומרי נפץ ובעירה רבים כחלק מהמופע. הקונספט כאן הוא לשקף אומץ לב וידע רב בתפעול חומרי נפץ.

ענף זה מוכר בין היתר בשימוש בבעלי חיים לצורך בידור, דבר שזוכה לפעמים לגינוי מצד ארגוני זכויות בעלי חיים ‏[3][4].

ענף המנהרות

ענף זה הוקם במיוחד לצורך שימור מסורת של צבי הנינג'ה שחיו בביוב. אנשי הענף חופרים מנהרות המזכירות לטענתם את מבנה הביוב של צבי הנינג'ה ולפעמים לוקחים איתם אורחים לצילומים מתחת לעיר עזה.

ראו גם

הערות שוליים